کاربرد ضدزنگ موم پرایمر در اسکلت فلزی

چکیده:

خوردگی نتیجه تجزیه و تخریب فلزات و آلیاژها در یک محیط خاص است. درواقع خوردگی از سطح فلز آغاز و به بافت آن نفوذ پیدا می‌کند. برخی از فلزات بطور اساسی مقاومت به خوردگی بالاتری نسبت به سایرین دارند و می‌توان آن را به عوامل مختلفی مانند ترکیبات شیمیایی آن‌ها، ماهیت الکتروشیمیایی آن عنصر و دیگر عنصرها نسبت داد. مقاومت در برابر خوردگی فلزات را می‌توان از نظر توانایی مقاومت در برابر شرایط تهاجمی نیز تعریف کرد. این مورد تا حد زیادی، طول عمر عملیاتی فلزات را تعیین می‌کند. با این حال، تعاریف مختلفی از خوردگی وجود دارد و طبق آن خوردگی یک واکنش بین واکنش برگشت ناپذیر از یک ماده (فلز، سرامیک و پلیمر) با محیط آن است که منجر به از بین رفتن یا زوال یا حل شدن آن عنصر می‌گردد.

منحصراً فرآیندهای فیزیکی یا مکانیکی مانند ذوب شدن، تبخیر، سایش یا شکستگی مکانیکی در اصطلاح خوردگی گنجانده نشده است. قابل درک است که تعریف خوردگی عملاً شامل تمامی مواد مهندسی است و به عنوان یک تعریف گسترده در نظر گرفته شده است. از این رو، تعریف دیگری توسط Iso8044-1986 ارائه شده است که شامل: فعل و انفعالات فیزیکوشیمیایی بین فلز و محیط آن منجر به تغییر در خصوصیات فلز می‌شود و ممکن است اغلب منجر به تخریب فلز شود. عملکرد فلز، محیط یا سیستم فنی بخشی ازاین تعریف می‌باشد.

کاربرد ضدزنگ موم پرایمر در اسکلت فلزی

فرآیند خوردگی باعث اعمال هزینه‌های گزاف به اقتصاد دنیا گردیده است، از این روی روش‌های مختلفی جهت کنترل خوردگی اعم از حفاظت کاتدی، حفاظت آندی، پوشش‌های رنگ، ضدزنگ و غیر مورد استفاده قرار گرفته است.

رایج ترین راه کنترل خوردگی فلزات اعمال لایه محافظ پوششی رنگ یا اجرای یک یا چند لایه کوتینگ محافظ ضدزنگ و خوردگی است. ضدزنگ، رنگ‌های صنعتی و پوشش ها به طور کلی مواردی هستند که جهت ایجاد مانع و لایه‌ای بین سطح فلز و محیط خورنده اعمال می‌گردند.

ضدزنگ موم پرایمر برخلاف سایر ضدزنگ‌ها پوشش آستری نبوده و به تنهایی در یک یا دو لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از ضدزنگ موم پرایمرو با توجه به خاصیت نفوذکنندگی و مومیایی کنندگی آن، ارتباط فلز با محیط خارج علی الخصوص در محیط‌های حاوی کلر، سولفات و مواد شیمیایی برای همیشه قطع می‌گردد و باعث کنترل خوردگی فلزات می‌شود.

اثرات مخرب زنگ زدگی

واکنش اکسیداسیون در صورت واکنش اکسیژن با آهن اتفاق می‌افتد. حاصل واکنش اکسید آهن است که به صورت پودر نارنجی (زنگ زدگی) روی سطح فلز ظاهر می‌گردد.

4Fe + 2O2 2Fe2O3

قرار گرفتن آهن و فولاد در معرض آب و هوا باعث ایجاد زنگ زدگی روی سطح آنها می‌گردد. بنابراین، استفاده از پوشش ضدزنگ بسیار مهم است. انواع خاصی از فلزات دارای واکنش‌های اکسیداسیون خاصی هستند که منجر به خوردگی کمتر می‌شود. به عنوان مثال برنج، مس، برنز یک لایه تشکیل می‌دهند که از این فلزات محافظت می‌کند.

کاهش استحکام فلزات با فرآیند زنگ زدگی

از آنجا که زنگ زدگی و خوردگی عموما مربوط به فولاد و آهن است، زنگ زدگی می ‌تواند مقاومت عناصر ساختاری تولید شده با این مواد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این چنین قرار گرفتن در معرض زنگ زدگی، می‌تواند بر عملکرد فلزات در ابنیه، ساختمان و صنعت تأثیر منفی بگذارد و حتی منجر به خرابی تجهیزات مهم صنعتی گردد. در این موراد زنگ زدگی که خود جای فلز را می-گیرد، باعث کاهش ضخامت آن می‌گردد و حتی می‌تواند سوراخ‌هایی را در ساختار فلز و سایر اجزای سازه‌ای ای ایجاد کند. عملکرد فلزات تحت تأثیر زنگ زدگی همچنین می‌تواند بر عملکردهای سایر سیستم نیز تأثیر بگذارد. لایه اکسید آهن بصورت گرد و در موارد پیشرفته به شکل ورقه‌ای در سطح فلز ایجاد می‌شود. علاوه بر این، از آنجا که زنگ زدگی قدرت مغناطیسی آهن را ندارد، می-تواند بر عملکرد مغناطیسی آن نیز تأثیر منفی بگذارد.

ضدزنگ چیست؟

ضدزنگ نوعی پوشش بر پایه رزین و مواد پلیمری جهت جلوگیری یا تأخیر در برابر زنگ زدگی آهن و فولاد و یا محافظت دائمی در برابر خوردگی است. به طور معمول، حفاظت با تشکیل یک فرآیند بر روی سطح حاصل می‌شود. بسته به سایش مکانیکی یا شرایط محیطی، تخریب ممکن است به طور کامل متوقف نشود، مگر اینکه اعمال پوشش به طور دوره‌ای تکرار شود. استفاده از پوشش ضدزنگ مناسب بر روی فولاد، از آن در برابر اثرات وخیم ناشی از قرار گرفتن در معرض آب محافظت می‌کند.

ضدزنگ موم پرایمر در اسکلت فلزی

رایج ترین راه کنترل خوردگی فلزات اعمال لایه محافظ رنگ یا ضدزنگ است. ضدزنگ، رنگ‌های صنعتی و پوشش ها به طور کلی مواردی هستند که جهت ایجاد مانع و لایه‌ای بین سطح فلز و محیط خورنده اعمال می‌گردند. ضدزنگ‌ها به دلیل عملکرد ضعیف در کنترل خوردگی، طول عمر کوتاه‌تری داشته و به تدریج در مجاورت عوامل خورنده محیطی و شیمیایی از بین می‌روند در حالیکه ضدزنگ موم پرایمر برخلاف سایر ضدزنگ‌ها پوشش آستری نبوده و به تنهایی در یک یا دو لایه مورد اعمال می‌گردد. با استفاده از ضدزنگ موم پرایمرو با توجه به خاصیت نفوذکنندگی و مومیایی کنندگی آن، ارتباط فلز با محیط خارج علی الخصوص در محیط‌های حاوی کلر، سولفات و مواد شیمیایی برای همیشه قطع می‌گردد و باعث کنترل خوردگی فلزات می‌شود.

از این روی کاربرد موم پرایمر در صنعت و ابنیه به روش مومیایی کردن، باعث توقف و کنترل خوردگی در سوله‌ها، اسکلت‌ها و بطور کلی سازه‌های فلزی، لوله‌ها و تأسیسات و غیره می‌شود که این امر خارج از سایر ضدزنگ‌ها بصورت تک لایه و آستری است.

شرکت موم سازان حربا تولید کننده تخصصی ضدزنگ موم پرایمر ارائه دهنده انواع محصولات و خدمات در زمینه کنترل خوردگی فلزات و زنگ زدگی می‌باشد. پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی مانند ضدزنگ موم پرایمر PY95 و ضدزنگ موم پرایمر PL85 از سازه‌های فلزی در برابر تخریب ناشی از رطوبت، اسپری نمک، اکسیداسیون یا قرار گرفتن در معرض انواع مواد شیمیایی محیطی یا صنعتی در طیف وسیعی از صنایع محافظت می‌کند. پوشش‌های ضدخوردگی موم پرایمر امکان محافظت بیشتر از سطوح فلزی را فراهم نموده و به عنوان مانعی برای جلوگیری از تماس بین ترکیبات شیمیایی یا مواد خورنده عمل می ‌کنند که در چالش برانگیزترین محیط‌های صنعتی و ساختمانی کاربرد دارند.

مزایای کاربرد ضدزنگ موم پرایمر در برابر خوردگی

انواع مختلف ضدزنگ موم پرایمر در طیف وسیعی از صنایع جهت جلوگیری از خوردگی کاربرد دارند. ضدزنگ موم پرایمر امکان محافظت بیشتر از سطوح فلزی را فراهم می‌کند و به عنوان مانعی برای جلوگیری از نفوذ و تماس بین ترکیبات شیمیایی یا مواد خورنده با سطح فلز عمل می‌کند.

پوشش‌هایی با خاصیت خوردگی، اطمینان از طولانی‌ترین طول عمر اجزای فلزی را می‌دهند. ضدزنگ موم پرایمر پرکاربردترین و طولانی‌ترین طول عمر پوشش‌های محافظ در برابر خوردگی در صنعت را فراهم می‌کند، از جمله موم پرایمر PY95 و PL85 پوشش‌های منحصر به فرد با مقاومت در برابر کاربردهای شیمیایی مختلف برای حداکثر طول عمر را فراهم می‌سازند. همچنین ضدزنگ‌های فوق الذکر، پوشش‌های مقاوم به خوردگی در برابر رطوبت، آب شور، محیط های حاوی کلر، سولفات و مواد شیمیایی هستند.

ویژگی‌های ضد زنگ موم پرایمر

  • check_circle قابلیت اجرا بر روی زنگ و رنگ
  • check_circle عدم نیاز به زیرسازی و سند بلاست
  • check_circle نفوذ و چسبندگی فوق العاده
  • check_circle قابلیت جوشکاری
  • check_circle مقاوم در برابر گرما و سرما
  • check_circle مقاومت فوق العاده در برابر خم و بازخم و کشش
  • check_circle سطح پوشش مناسب، مقرون به صرفه و اقتصادی
  • check_circle اجرای آسان، سریع، یکنواخت و ترمیم ساده
  • check_circle سهولت در انبارداری و فسادناپذیری
  • check_circle عدم تغییر ماهیت، کیفیت، ترک و پوسته شدن در دراز‌مدت
  • check_circle مقاوم در برابر رطوبت، اسید، قلیا، یون کلر و سولفات

عملکرد ضدزنگ موم پرایمر درسازه فلزی

کوتینگ ضدخوردگی سازه‌های فلزی با توجه به نوع کاربری و موقعیت جغرافیایی در یک یا دو لایه صورت می‌پذیرد. اجرای ضدزنگ موم پرایمر نیازی به سندبلاست ندارد و قابلیت اجرا بر روی زنگ و رنگ را دارا هستند. در صورت وجود زنگ و پوسیدگی، فقط پلیسه‌های سست از روی سطح برداشته می‌شوند. مکانیسم عملکرد ضدزنگ موم پرایمر به گونه‌ای است که پس از اجرا بدلیل خاصیت نفوذکنندگی، از زنگ و پلیسه‌ها عبور کرده و به سطح سالم و میکروسکوپی فلز نفوذ و سازه را در خود مدفون می‌سازد و از رسیدن اکسیژن و سایر عوامل خوردنده به سطح سالم فلز ممانعت می‌کنند.

لایه اول، موم پرایمر PY95 بعنوان لایه نفوذی توسط ابزار غلطک، قلمو، ایرلیس و یل پیستوله اجرا می‌گردد. موم پرایمر به دلیل خاصیت نفوذکنندگی داخل بافت فلز نفوذ و پس از کیورینگ ۲۴ ساعته لایه دوم اجرا می‌گردد.

PY95 ایندی یک نوع پوشش پلیمری معدنی است که روی کلیه فلزات (سالم و زنگ زده) بدون سندبلاست اجرا می شود، این محصول با قدرت نفوذکنندگی و چسبندگی بالای خود تمام خوردگی ها و پلیسه ها را در خود مدفون کرده و به سطح میکروسکوپی فلز می‌رسد و پس از مومیایی کردن برای همیشه سطوح زیرین خود را در مقابل پوسیدگی، زنگ زدگی و تمامی عوامل خورنده محافظت می‌کند.

لایه دوم، موم پرایمر PL85 (گرید فلز) بعنوان لایه پوششی توسط ابزار غلطک، قلمو، ایرلیس و یا پیستوله اجرا می‌گردد.

PL85 ایندی یک نوع پوشش پلیمری معدنی با چسبندگی فوق العاده میباشد که به عنوان تاپ کوت بعد از موم پرایمرهای نفوذی PY95 و PB285 یا بعنوان لایه پوششی به تنهایی استفاده میگردد.

پس از اجرای هر لایه موم پرایمر، ۲۴ ساعت از خیس شدن و بارندگی محافظت گردد.

keyboard_arrow_up