موم پرایمر

موم پرایمر چیست؟

بهترین راه مبارزه با خوردگی فلزات اعمال یک یا چند لایه پوشش محافظ است. با استفاده از موم پرایمرها بصورت آستری و رویه می‌توان ارتباط فلزات را برای همیشه با محیط بیرون قطع کرد و در نتیجه موجب محافظت تاسیسات به روش مومیایی کردن فلز شد، عملکردی که از عهده ضد زنگ‌ها خارج می‌باشد زیرا که ضدزنگ‌ها به دلیل کارایی ضعیف‌شان بطور موقت برروی فلزات قرار می‌گیرند و به تدریج در مجاورت عوامل خورنده محیطی از بین می‌روند.

در فرمول ساخت موم پرایمرها از نفوذ کننده‌های قوی استفاده شده است. این مواد باعث می‌شوند که موم پرایمر ازسطوح زنگ زده و برجستگی‌های میکروسکوپی عبور کرده و خود را به سطح واقعی فلز برساند و عملیات مومیایی را انجام دهد.

صنعتگران و انبوه‌سازان اروپایی حدود ۱۲۰ سال پیش مشکل خوردگی در صنایع و خطوط لوله و سازه‌هایشان را با استفاده از موم پرایمرها که یک فن آوری انحصاری بود مرتفع کردند اما مصرف کنندگان ایرانی به دلیل هزینه‌های گزاف واردات و در دسترس نبودن این محصول ناچارا اکتفا به محصولات موجود در بازار داخلی نموده واز امتیازات موم پرایمرها محروم شدند.

معرفی موم پرایمر

موم پرایمرها با توجه به نوع فرمولاسیون و کاربری در دو دسته موم پرایمر گرید فلز و گرید بتن طبقه بندی می‌گردند. موم پرایمرها جهت عایق‌بندی و محافظت در برابر خوردگی ساختمان‌ها و سازه‌های مشروح ذیل کاربرد دارند:

✔ کاربرد موم پرایمر در سازه‌های فلزی

موم پرایمرها به عنوان پوشش ضدزنگ روی سازه‌های فلزی (اسکلت فلزی، سوله، میلگرد و آرماتور، پروفیل و شاسی نما و غیره) کاربرد دارند، استفاده از این متریال کاربرد ضدزنگ را مرتفع می‌نماید.
موم پرایمرها می‌توانند مستقیماً روی آرماتورها و میلگردهای مصرفی در سازه‌های بتنی پاشیده شده و مطابق با آزمون راک بولت بدون کاهش ضریب چسبندگی بین بتن و میلگرد، از میلگردها در برابر خوردگی محافظت نمایند.

از سوی دیگر، به عنوان کوتینگ داخلی مخازن فلزی آب آشامیدنی مطابق با استاندارد BS6920 مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچ‌گونه اثر شیمیایی منفی بر روی آب آشامیدنی ندارد.
به عنوان پوشش مخازن و لوله‌های فولادی انتقال آب دفنی و غیردفنی نیز می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

✔ کاربرد موم پرایمر در سازه‌های بتنی و بنایی

موم پرایمرها بر روی سطوح ابنیه بتنی به عنوان عایق رطوبتی و کنترل خوردگی کاربرد دارند، این متریال به دلیل وجود ترکیبات معدنی همراه با ترکیبات پلیمری در برابر کلیه مواد خورنده نظیر اسیدها، بازها، سولفات‌ها و یون کلر مقاوم بوده و فشار هیدرواستاتیکی را تحمل می‌نمایند. همچنین روی سطوح سیمانی مصالح بنایی نیز کاربرد دارند.

موم پرایمرها از طریق مکانیسم نفوذی موجب حفاظت سازه‌های بتنی و سیمانی در مقابل رطوبت و خوردگی می‌باشد و برخلاف عایق‌های سنتی نظیر ایزوگام و قیرگونی عملاً احتیاجی به دیوار چینی و لایه فوم محافظ نخواهد داشت و هیچ‌گونه مشکلی با خاک‌ریزی مستقیم، یون کلر و سولفات خاک ندارد. همچنین موم پرایمر روی مخازن مدفونه هم کاربرد دارد زیرا که مخازن دفنی در زیر خاک بیشتر در معرض عوامل خورنده هستند و این محصول می‌تواند موجب حفاظت آن‌ها در خاک شود.

امتیازات موم پرایمر:

با بررسی اجمالی تاریخ صنایع در مبحث خوردگی متوجه موفقیت تحقیقات متخصصین در مسئله ی کنترل خوردگی می‌شویم و در این توفیق موم پرایمر پدیده‌ای بود که به دلایل زیر مورد استفاده قرار گرفت.

حذف مرحله زیرسازی:

برای اجرای کلیه پوشش دهنده‌ها باید زیر سازی لازم انجام شود مثل سندبلاست و.. ولی برای اجرای موم پرایمرها نیازی به زیر سازی نمی‌باشد.

سهولت اجرا:

برای اجرای موم پرایمرها برخلاف اپوکسی‌ها و پلی‌اورتان‌ها و.. نیازی به نیروی متخصص نمی‌باشد و یک کارگرساده نیز از عهده آن بر می‌آید.

سطح پوشش بسیار بالا:

هر لیتر از پوشش دهنده‌های معمول در بازار حداکثر توان ۸ متر مربع را دارند در حالی که موم پرایمرها تا ۱۵ متر مربع را پوشش می‌دهند و اینجاست که مقرون به صرفه بودن موم پرایمر جلوه می‌کند.

قابلیت نگهداری طولانی مدت:

موم پرایمر حتی در شرایط آب هوایی نا مساعد فساد ناپذیر است و در صورت بازماندن درب ظروف ، موم پرایمر ته نشین نمی‌شود، رویه نمی‌بندد و حتی دو فاز هم نمی‌شود و امکان استفاده مجدد وجود دارد.

قابلیت رسانائی (سهولت جوشکاری):

در ترکیب موم پرایمرها از سرب، کبالت و رنگدانه استفاده نشده، بهمین دلیل کاملا رسانا هستند و به محض تماس الکترود عملیات جوش انجام می‌شود.

قابلیت جوشکاری (سلامت جوش):

برخلاف ضد زنگ‌ها و پوشش دهنده‌های متداول، در هنگام جوشکاری موم پرایمر در محل جوش وارد نشده و اثر منفی بر مقاومت جوش ندارد.

نفوذ کنندگی و چسبندگی:

به دلیل روان کننده‌های خاصی که در ساخت موم پرایمرها استفاده می‌شود، این ماده تا سطح واقعی فلز نفوذ می‌کند و این خاصیت در کنار چسبندگی زیاد بخش مهمی از مومیایی و توقف خوردگی را ایفا می‌کند.

خواص مکانیکی:

به دلیل مومی بودن موم پرایمر، پس از اجرا روی فلز همراه با آن خم می‌شود، کش می‌آید، نمی‌شکند و تحمل فشار و ضربه را دارد.

موم پرایمر چیست

موم پرایمر ایندی

ایران کشوری نیمه صنعتی با اتمسفر خورنده است درصد هزینه‌های خوردگی نسبت به تولید ناخالص ملی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها بالاست. در کشوری که به واسطه صنعت نفت و سایر صنایع با مسئله‌ی خوردگی بطور جدی روبروست می‌بایست کوشش وسیعی برای به حداقل رسانیدن زیان خوردگی انجام می‌شد.

گروه شیمیایی تحقیقاتی حربا در سال ۱۳۷۰ با هدف تحقیق در مورد نقاط ضعف کنترل خوردگی در صنایع کشور شروع به کار کرد. این تیم با پشتوانه علمی خود در سال‌های تحریم اقتصادی موفق به فرموله و تولید موم پرایمری با ویژگی‌های فوق و نام تجاری ایندی شد و پس از دریافت تائیدیه‌های مراکز ذیصلاح برتری خود را نسبت به موم پرایمر خارجی که در دهه‌های گذشته در کشورهای پیشرفته به صورت انحصاری تولید و مصرف می‌شد اثبات نمود. موم پرایمر ایندی در مقایسه با نوع وارداتی آن با کیفیت بهتر و با قیمتی بسیار مناسب در اختیار صنایع و سازه‌های کشور قرار گرفت. شرکت شیمیایی تحقیقاتی حربا به عنوان تنها تولید کننده این محصول در خاورمیانه آن را به مرز صادرات و ارزآوری رسانده است.

keyboard_arrow_up