میلگرد چیست؟

میلگرد چیست؟

میلگرد (به انگلیسی Rebar یا Reinforcing bar) مخفف “میله تقویت کننده” یا “نوار تقویت کننده” است. میله‌ای فلزی یا کامپوزیتی که جهت افزایش مقاومت کششی بتن و برای ایجاد استحکام و تقویت سازه‌ها استفاده می‌شود. میلگرد به سازه‌های بتنی کمک میکند تا در برابر بارهای کششی، خمشی، پیچشی و برشی مقاومت کنند.

با توجه به اینکه بارهای کششی، خمشی، پیچشی و برشی نقاط ضعف بتن محسوب می‌گردند، کاربرد میلگرد در سازه‌های بتنی باعث تقویت آن شده و در صورت عدم استفاده از میلگرد، ساختار بتن ممکن است تحت تأثیر این نیروها از هم بپاشد. میلگردها و آرماتورها عموماً در سازه‌های بتنی قابل مشاهده نیستند و در درون سازه بتنی مدفون می‌شوند.

میلگردها و آرماتورها معمولاً صاف نیستند و برای جلوگیری از لغزش در ساختار بتنی بصورت آجدار و از فولاد ساخته می‌شوند، بدلیل اینکه فولاد مانند بتن دارای خواص انبساط حرارتی است که مسائل مربوط به تغییر دما را کاهش می‌دهد. هرچند شایان ذکر است در سال‌های اخیر میلگردهای کامپوزیتی و فایبرگلاس نیز اختراع و تولید شده‌اند.

میلگرد یا میله تقویت کننده

ساخته شدن میلگرد از جنس فولاد بدلیل خواص کششی عالی آن نسبت به بتن است. جالب توجه است که میلگردها معمولاً از فولاد بازیافتی مانند ماشین‌های قدیمی، وسایل و ماشین‌آلات که با کوره‌های قوس الکتریکی ذوب می‌شوند، به شکل بیلت سرد و ساخته می‌شوند. هنگامی که بیلتها برای ساخت میلگرد آماده میشوند، دوباره تا دمای بالا و زیر دمای ذوب خود گرم و به سرعت از طریق یک سری ابزار اکستروژن تغذیه و تا رسیدن به قطر میلگرد مورد نظر، شمش فولادی را به میلههایی با قطر کوچکتر و کوچکتر تبدیل شده و در نهایت میلگرد به طول مورد نظر بریده میشود.

مقاومت کششی میلگرد فولادی مکمل مقاومت فشاری بتن برای ایجاد ساختارهایی است که ترکیبی از هر دو نوع مقاومت را دارند. این امر خطر شکستگی را کاهش میدهد و به سازه اجازه میدهد تا در برابر حرکات و نیروهایی که در غیر این صورت ممکن است باعث شکست سازه بتنی شود، بهتر مقاومت کند.

مقاومت فشاری بتن:

مقاومت فشاری بتن، توانایی بتن یا سازه در تحمل بارهای وارده بدون رخ دادن ترک، شکست یا تغییر شکل بوده و معیاری جهت ارزیابی کیفیت بتن است.

مقاومت کششی میلگرد فولادی:

مقاومت کششی میلگرد فولادی، توانایی میلگرد در برابر نیروهای کششی وارده به آن بدون اینکه دچار شکستگی یا تغییر شکل شود.

میلگرد اغلب به صورت شبکهای گذاشته میشود. این بدان معناست که قطعات مختلف میلگرد به صورت موازی و عمود بر یکدیگر قرار میگیرند تا بتواند نیروهای کششی را از جهات مختلف تحمل کند. تغییر شکلهای بیرونی میلگرد تضمین میکند که میلگرد از سازه بتنی خارج نمی شود. گاهی اوقات میلگرد در انتها خم می شود تا آن را بیشتر در محل خود در یک سازه بتنی محکم کند.

محل کاربرد میلگرد:

میلگردها و آرماتورها در اکثر سازههای بتنی کاربرد دارد. نمونه های رایج عبارتند از:

  • check_circle ساختمانهای بلند
  • check_circle رمپ پارکینگ و پایههای بتنی
  • check_circle فونداسیونها و پلها
  • check_circle جادهها و مسیرهای ضخیم
description

تاریخچه کاربرد میلگردها و آرماتورها:

میله‌های تقویت‌کننده در ساختمان‌های بنایی از دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند و روم از میله‌های آهنی یا چوبی در ساخت طاق استفاده می‌کردند. میله‌های آهنی و صفحات لنگر بعداً در سراسر اروپای قرون وسطی به‌عنوان وسیله‌ای برای تقویت طاق‌ها و گنبدها مورد استفاده قرار گرفتند. 2500 متر میلگرد در قرن چهاردهم Chateau de Vincennes استفاده شد.

در طول قرن هجدهم، از میلگرد برای ساخت برج کج نویانسک در روسیه Nevyansk Tower استفاده شد که به دستور صنعتگر آکینفی دمیدوف ساخته شد. چدن مورد استفاده برای میلگرد از کیفیت بالایی برخوردار بود و تا به امروز هیچگونه اثرات ناشی از خوردگی برروی میلگردها وجود ندارد.

با این حال، تا اواسط قرن 19 با تعبیه میلگردهای فولادی در بتن (در نتیجه تولید بتن مسلح مدرن)، میلگرد بیشترین قدرت خود را نشان داد. چندین نفر در اروپا و آمریکای شمالی در دهه 1850 بتن مسلح ساختند. از جمله جوزف لوئیس لامبوت فرانسوی دریافت که افزودن میلگرد فلزی به بتن می‌تواند خواص کششی ضعیف آن را جبران کرده و به عنوان استحکام در سازه شناخته شوند، درنتیجه منجر به ساخت قایقهای بتن آرمه در پاریس (1854) گردید و تادئوس حیات از ایالات متحده، که تیرهای بتن آرمه را تولید و آزمایش کرد.

ژوزف مونیر فرانسوی یکی از برجسته ترین چهرههای اختراع و رواج بتن مسلح است. به عنوان یک باغبان فرانسوی، مونیر در سال 1867، قبل از ساخت مخازن و پلهای بتنی آب، گلدانهای بتن آرمه را به ثبت رساند.

میلگرد یا میله تقویت کننده

انواع مختلف میلگرد:

  • check_circle میلگرد فولاد کربنی
  • check_circle میلگرد فولاد آلیاژی
  • check_circle میلگرد پلیمر GFRP تقویت شده با الیاف فایبرگلاس
  • check_circle پوششی با اپوکسی
  • check_circle میلگرد اروپایی
keyboard_arrow_up