رنگ اکریلیک ساختمانی

تاریخچه رنگ اکریلیک

شناخت و سنتز ترکیبات اکریلیک از اواسط قرن ۱۹ آغاز گردید، شیمیدان آلمانی به نام Otto Röhm خصوصیات و ویژگی‌های ترکیبات اکریلیک را شناسایی، اظهار و در سال ۱۹۰۱ پایان نامه خود را در مورد محصولات پلیمریزاسیون اسید اکریلیک منتشر نمود. در سال ۱۹۱۵ Röhm حق ثبت اختراع برای ترکیب شیمایی استر پلی اکریلیک به عنوان نوعی رزین خشک‌کن در تولید رنگ‌های صنعتی و لاک را به دست آورد. در سال‌های اولیه سنتز و اختراع، رزین‌های اکریلیک عمدتا جهت مصارف صنعتی به کار برده می‌شدند.

ظهور رنگ اکریلیک و آزمایش‌های اولیه به عنوان یک کاربرد هنری در نیمه اول قرن بیستم آغاز گردید. در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ نقاش‌های مکزیکی شروع به آزمایش و کاربرد این محصول کردند و در اوایل سال ۱۹۳۶، دیوید آلفارو سیکیروس، نقاش سوسیال رئالیست مکزیکی کارگاهی را در شهر نیویورک جهت انجام آخرین آزمایشات روش‌های مصنوعی و دستاوردهای کاربردی تأسیس و برگزار کرد، که بسیاری از آن‌ها در اثر هنری پژواک یک فریاد سال ۱۹۳۷ استفاده شده است. جکسون پولاک یکی از شرکت کنندگان برجسته این کارگاه بود که در اثرات خود از رنگ‌های مصنوعی براق بصورت تکنیک چکاندن و ریختن استفاده کرد.

رنگ اکریلیک ساختمانی
description

نسخه اولیه رنگ اکریلیک در دهه ۱۹۳۰ توسط هنرمند آلمانی به نام لئوناردو بوکور و شریک تجاری او، سام گلدن از شرکت رنگ‌های هنری گلدن (Golden Artist Colors Inc.) در آلمان اختراع گردید. اولین رنگ اکریلیک، محلولی از رنگ پایه حلال با نام تجاری منگا Manga تولید گردید.

توسعه رنگ اکریلیک از این تاریخ به سرعت گسترش یافت و در سال ۱۹۵۵ اولین رنگ‌های اکریلیک پایه آب بصورت تجاری در بازار عرضه گردید.

درواقع، نقاشی با رنگ اکریلیک دستاوردی نسبتا مدرن در مقایسه با رنگ روغن و آبرنگ برای بیان هنری است. تاریخچه نقاشی رنگ روغن به تاریخ غرب باز می‌گردد و آبرنگ ریشه در رنسانس دارد، در حالیکه رنگ اکریلیک در طول قرن گذشته ظهور کرده است. رنگ اکریلیک مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد مانند تطبیق‌پذیری، سریع خشک و دوام بالای آن است.

انواع رنگ اکریلیک پایه آب

  • check_circle رنگ اکریلیک هنری
  • check_circle رنگ اکریلیک ساختمانی

رنگ اکریلیک ساختمانی چیست؟

رنگ اکریلیک ساختمانی نوعی رنگ سریع خشک و محلول در آب بر پایه پیگمنت‌های خاص، رزین اکریلیک و محلول پلیمری اکریلیک فرموله و تولید می‌گردد.

رنگ اکریلیک ساختمانی نوعی رنگ شیمیایی است که پس از خشک شدن در برابر آب مقاوم می‌شود. درحال حاضر، رنگ اکریلیک محبوب‌ترین نوع رنگ در دنیا، از جهت پایه آب و سهل الاجرا بودن می‌باشد.

رنگ اکریلیک به سرعت خشک می‌گردد، هرچند این ویژگی ممکن است در اجرای رنگ‌آمیزی در مساحت‌های کوچک مزیت به حساب بیاد ولی در مساحت‌های بزرگتر اجرای رنگ‌آمیزی را دشوار می‌سازد. رنگ اکریلیک به خوبی با رنگ‌های روغنی ترکیب نمی‌شود و به دیواری که قبلاً با رنگ روغنی، رنگ‌آمیزی شده است چسبندگی مناسبی نخواهد داشت.

مزیت‌ها و ویژگی رنگ اکریلیک ساختمانی

مهمترین مزایای کاربرد رنگ ساختمانی به شرح ذیل می‌باشند:

مواد شیمیایی موجود در رنگ اکریلیک ساختمانی از جمله نوع رزین به کار رفته در آن، باعث افزایش خاصیت ارتجاعی می‌گردد. بدین معنی که با افزایش و کاهش دما، رنگ اصولی منقبض و منبسط گردیده و خاصیت کشسانی دارد. در نتیجه رنگ کمتر دچار پوسته و ترک خوردگی می‌گردد، همین خاصیت باعث کاربرد رنگ اکریلیک ساختمانی در پروژه نمای ساختمان شده است.

یکی دیگر از مزایای رنگ ساختمانی در فضای بیرون، خاصیت آنتی یووی و مقاوم در برابر نور خورشید است، در صورتیکه رنگ‌هایی مانند رنگ‌های لاتکس و روغنی این خاصیت را ندارند.

به طور کلی، رنگ اکریلیک یکی از انواع رنگ‌های بسیار کاربردی در صنعت ساختمان و رنگ‌آمیزی دیوارها می‌باشد، بدلیل اینکه در مقایسه با رنگ‌های آلکید روغنی و لاتکس، میزان پوشش بالاتری را داراست، همچنین سریع‌تر خشک می‌گردد و دارای عدم بوی نامطبوع می‌باشد و در برابر پوسته شدن به علت خاصیت انعطاف‌پذیری بسیار مقاوم است. بطور کلی رنگ اکریلیک ساختمانی قابل کاربرد در فضای داخلی و نمای خارجی ساختمان، می‌تواند نتایج استثنایی و ماندگاری را ارائه دهد.

اگرچه رنگ اکریلیک ساختمانی در هر زمینه‌ای کاربرد ندارد، ولی مناسب‌ترین گزینه برای رنگ‌آمیزی در پروژه‌های ساختمانی است و خواص کاملا چشمگیری دارد.

چسبندگی قوی به طیف وسیعی از متریال اعم از انواع چوب، سیمان، بتن، فلز و برخی از پلاستیک‌ها درصورتیکه به درستی زیرسازی شده باشد.

انعطاف‌پذیر، قادر به انبساط و انقباض بدون ترک یا شکاف. ترک‌ها می‌توانند آب را به زیر لایه رنگ راه دهند و باعث لایه برداری شوند.

قابلیت تنفس

رنگ اکریلیک قابلیت این را دارد تا رطوبت بیش از حد بدون ایجاد تاول یا از دست دادن چسبندگی از رنگ خارج گردد.

مقاوم در برابر کپک

به دلیل پایه آب بودن و امکان کپک‌زدگی، بایستی ادتیوهای آنتی باکتریال یا ضدکپک در فرمولاسیون رنگ اکریلیک استفاده گردد.

آنتی یووی

ثبات رنگی فوق العاده در برابر اثرات خورشید و اشعه ماورا بنفش

حفظ و ماندگاری طولانی مدت

ثبات درخشندگی

ترمیم ساده و آسان، پس از اجرای مجدد تفاوتی از نظر شفافیت و یا سایه ایجاد نمی‌گردد.

سریع خشک

امکان اجرای لایه دوم به سرعت وجود دارد.

VOC بسیار پایین

رنگ اکریلیک ساختمانی در مقایسه با سایر پوشش‌ها علی الخصوص در زمینه ساختمان و رنگ‌های آلکیدی، بدلیل کم بودن مواد فرار بوی بسیار کمی دارد و این مهمترین آیتم در زمینه رنگ‌آمیزی داخل ساختمان می‌باشد.

شرکت دانش بنیان تحقیاتی تولیدی حربا تولید کننده تخصصی انواع رنگ و عایق‌های ساختمانی اعم از رزین‌های پایه اکریلیک می‌باشد.

محصولات مرتبط رنگ اکریلیک ساختمانی حربا

عمده محصولات تولیدی این شرکت در زمینه ساختمانی شامل موارد ذیل می‌باشند.

محصولات مرتبط با پرایمر اکریلیک، رنگ اکریلیک و عایق‌های رطوبتی صنعتی و ساختمانی

نام محصول کاربرد
پرایمر اکریلیک ساختمانی ویژه داخل و خارج ساختمان
سطوح گچی، بتنی و سیمانی
رنگ اکریلیک ساختمانی ویژه داخل ساختمان
سطوح گچی، بتنی و سیمانی
رنگ اکریلیک نمای ساختمان ویژه خارج ساختمان
سطوح گچی، بتنی و سیمانی
رنگ اکریلیک تکسچردار نمای ساختمان ویژه خارج ساختمان
سطوح گچی، بتنی و سیمانی
رنگ عایق نما TWI سیلیکونی ویژه خارج ساختمان
سطوح گچی، بتنی و سیمانی
عایق بی‌رنگ سیلیکونی ویژه داخل و خارج ساختمان
سطوح گچی، بتنی و سیمانی
چسب آب‌بندی Nano Z905 سطوح گچی، سیمانی و بتنی
چسب کاشی کاشی و سرامیک
چسب بتن سطوح سیمانی و بتنی

جهت دریافت اطلاعات فنی و قیمت پرایمر اکریلیک، رنگ اکریلیک وعایق‌های رطوبتی صنعتی و ساختمانی و موم پرایمر با واحد فنی-مهندسی فروش کارخانه شرکت موم سازان حرباء تماس حاصل فرمایید.

keyboard_arrow_up